7 jun 2007

Vlonder bouwen

Ola. Het is even geleden, maar ik heb niet stil gezeten. M’n vijver is klaar en nu is de rest van de tuin aan de beurt. Om de vijver komt een vlonder. Deze vlonder komt een stukje over de vijver heen en rond om een hekwerk. Het was even een probleem om die 4 meter vlonder planken in m’n tuin te krijgen. De Hornbach wilde me geen aanhanger lenen. Je mag op een aanhanger van 2.5 meter geen planken van 4 meter vervoeren…… gaat toch best Met hulp van m’n vader en een vrachtauto van Bakker Verhuur is het gelukt. Frans nog bedankt voor het lenen!

Ik ben het pinksterweekend begonnen met Marcel. Het meeste werk gaat toch zitten in het stellen van de balken constructie. Deze moet natuurlijk (redelijk) waterpas liggen. De balken constructie heb ik geplaatst op het bestaande terras, maar dat was niet helemaal recht... De paar overgebleven grindtegels kwamen dus mooi van pas. Op de plaats waar het vijverfilter komt moet een opening blijven met een deksel. op deze manier is het filter mooi weggewerkt.

Inmiddels ben ik op de helft en het begint al erg mooi te worden. Afgelopen weekend het tweede deel van de balken constructie geplaatst met Niels. Dit deel van het bestaande terras is nog krommer als het eerste deel. Op het uiterste puntje zit er een verschil van ruim 5 cm. Dus de theorie van de balken op het bestaande terras plaatsen en klaar, ging helaas niet op. Gisteren heb ik deze balken constructie vast gemaakt aan het eerste deel en met palen vast gezet in de grond. Op deze manier ontstaat er een veranda constructie. De vlonder ligt namelijk hoger als het achterste gedeelte van het terras. Het wordt wel erg mooi denk ik.

De volgende stap is de ondersteuning voor de vlonderplanken die over de vijver komen. Hiervoor heb ik een hardhouten balk genomen. Deze moet genoeg steun bieden om de 2,5 meter vijver te overbruggen. Daarna het hekwerk en de deksel voor de filterbak en ik kan weer in de tuin zitten. Hopelijk net op tijd voor het mooie weer ……

1 opmerking:

Cariba zei

Ik was aan het google'n naar een vlonder over bestaande bestrating heen.

Tot mijn verbazing heeft iemand die C# programmeert en UT speelt dat gedaan, jij :P

Ik programmeer ook C#, speel ook UT en wil een vlonder over m'n bestaande bestrating aanleggen :)